فرق بین آنتی ویروس و دیوار آتش چیست؟

منتشر شده در ۱۳۹۱/۰۸/۰۹ در دستۀ مقدمات نود32 بدون دیدگاه
1/5 - (1 امتیاز)

هرچند ما به تمام برنامه های امنیتی که روی رایانه نصب می شوند، اصطلاح آنتی ویروس را به آنها می دهیم، ولی باید دانست که آنتی ویروس ها فقط بخشی از یک برنامه امنیتی رایانه می تواند باشد. ممکن است نرم افزاری وجود داشته باشد که هر دوی آنتی ویروس و دیوار آتش (Firewall) را شامل شود، ولی از طرفی دیگر ممکن است یک نرم افزار امنیتی فقط یکی از این دو مورد را در بر داشته باشد. هر کدام از این دو موضوع کارایی مختلفی دارند که در این نوشته به فرق بین آنتی ویروس و دیوار آتش با زبانی ساده اشاره می کنیم.

ما به کدها یا برنامه های مخربی که بروی رایانه ما به قصد خرابکاری و یا سرقت اطلاعات جا خوش می‌کنند، کلمه ویروس را نسبت می‌دهیم. البته بهتر است به آنها بدافزار (Malware) گفته شود، تا ویروس. چون ویروس‌ها فقط بخشی از بدافزارها به شمار می‌آیند و در اصل این بدافزارها هستند که کل عوامل تهدیدزا را در بر می‌گیرند.

خوب، حالا نرم افزاری که با این بدافزارها مخصوصاً ویروس ها مقابله کند و آنها را از روی رایانه بزداید، آنتی ویروس یا Antivirus نام دارد. امروزه هر فردی یکی از این برنامه ها را باید بروی رایانه خود داشته باشد و با نحوه پیکربندی آن به خوبی آشنا باشد.

این تعریفی از یک آنتی ویروس بود که با حدی شما را با کارکرد آنتی ویروس ها آشنا کرد. ولی دیوار آتش چکار می کند؟

به سبب این که امروزه بیشتر رایانه ها از شبکه های مختلف از جمله شبکه جهانی اینترنت به شدت استفاده می کنند، و عوامل تهدیدزا از طریق این شبکه ها امنیت اطلاعات این گونه رایانه را تهدید می کند، وجود برنامه های امنیتی مانند دیوار آتش ها (FirWall) ضروری است. در اصل این گونه نرم افزارهای امنیتی کار نظارت بر اطلاعات ورودی و خروجی شبکه به رایانه و بالعکس را انجام می‌دهند، که اگر کار خود را به خوبی انجام دهند، تا حد بسیاری از سرفت اطلاعات و آلوده شدن رایانه به بدافزارها جلوگیری می شود. پس وجود یک دیوار آتش خوب و کامل هم، بروی هر رایانه ای که به شبکه های خطرناک دسترسی دارد، ضروری می‌شود.

فرق بین آنتی ویروس و دیوار آتش

فرق بین آنتی ویروس و دیوار آتش

تا اینجا حتماً به اختلاف بین یک آنتی ویروس و دیوار آتش پی بردید. حال می خواهم نکات جانبی قضیه را برایتان روشن کنم. برای نصب و استفاده از یک برنامه امنیتی باید با ماهیت آن و اصول امنیتی اندکی آشنا باشیم. بدین صورت در انتخاب یک نرم افزار موفق خواهیم بود.

بسیاری از این نرم افزارها به صورت تجاری عرضه می شوند و به دلیل این که در پشت آن هزینه هایی برای توسعه آن قرار دارد، کاربران برای استفاده از آن باید مبلغی را پرداخت کنند. البته در ایران این فرهنگ جا نیافتاده و هنوز همه افراد سعی می کنند از برنامه های قفل شکسبته شده و دانلودی استفاده نمایند.

ولی برخی از نسخه ها و بسته های امنیتی وجود دارند که استفاده رایگان را برای کابران رایانه به ارمغان می آورند. یعنی شما می توانید آنها را به رایگان بارگیری کنید و پس از نصب بروی رایانه از آن استفاده کنید. در مورد نرم افزارهایی مانند دیوار آتش و آنتی ویروس هم این امر صدق می کند.

شما باید به این موضوع هم دقت داشته باشید که ممکن است یک برنامه امنیتی هر دوی دیوار آتش و آنتی ویروس را دارا باشد، و برخی دیگر فقط قسمتی از امنیت رایانه شما را با فناوری خود به عهده بگیرند. مثلاً ESET Smart Securiry شامل هر دوی آنهاست، ولی Antivirus Nod32 فقط حاوی آنتی ویروس نود۳۲ است.

دقت کنید که فناوری ها و سامانه های دیگری هم برای بالا بردن امنیت رایانه وجود دارند که هر روزه از نظر کیفیت و کمیت توسعه داده می شوند و شما می توانید در کنار موارد دیگر از آنها هم استفاده کنید، که معمولاً دسته نرم افزارهای امنیتی Nod32 شامل ابزارهای خوب و جانبی دیگری هم می باشند. که در این سایت سعی می شود به آنها هم اشاره ای داشته باشیم.