دیوار آتش چیست ؟

منتشر شده در ۱۳۹۴/۰۶/۳۱ در دستۀ امنیت رایانه بدون دیدگاه
Rate this post

بحث امنیتی رایانه‌ها بسیار موضوع مهمی است. مخصوصاً که در حال حاضر رایانه‌ها به صورت مستقل عمل نمی‌کنند. بلکه معمولاً به صورت شبکه شده با دیگر رایانه‌ها اقدام به تبادل اطلاعات و داده و اشتراک گذاری بین آنها می‌کند. حال این شبکه می‌تواند متشکل از دو رایانۀ کنار همدیگر باشد؛ یا می‌تواند به صورت یک شبکۀ عظیم مثل شبکۀ جهانی اینترنت باشد. هر چه شبکه بزرگتر باشد، خطرات و آسیب پذیری‌های آن هم بالا می‌رود. به این دلیل که معمولاً تمامی افرادی که با شبکه کار می‌کنند، لزوماً افرادی نیستند که بدون دردسر سرشان به کار خودشان باشند. برخی‌ها خراب‌کاری را خیلی دوست دارند. در هر صورت اینجاست که سوال دیوار آتش چیست معنا پیدا می‌کند و خیلی‌ها دوست دارند جواب این سوال را به دست آورند.

در این نوشته به صورت کاملاً مفهومی و ساده راجع به دیوار آتش رایانه صحبت خواهیم کرد که به ما کمک می‌کند زمان استفاده از شبکه، امنیت بیشتری داشته باشیم.

دیوار آتش چیست

دیوار آتش چیست

به طور خیلی خلاصه دیوار آتش به نرم افزار یا سخت افزاری گفته می‌شود که کارش کنترل ورود و خروج بسته‌های اطلاعاتی به رایانه و از رایانۀ ماست. همیشه بسته‌های اطلاعاتی که از شبکه به رایانۀ ما وارد می‌شوند امن نیستند. از طرف دیگر هم بسته‌هایی که از رایانۀ ما خارج می‌شوند ممکن است حاوی اطلاعات شخصی ما باشند که توسط نرم افزارهای جاسوس افزار در حال به سرقت رفتن هستند. در هر دو حالت این کار دیوار آتش ها هستند که از این بابت مدیریت کاملی را به ما بدهند.

دیوار آتش یا فایروال

دیوار آتش معادل فارسی شدۀ عبارت فایروال است. فایروال از Firewall گرفته شده است که همان معنی دیوار آتش را می‌دهد. اگر در تصویر بالا مشاهده کنید، دیوار آتش به شکل یک دیوار قرمز رنگ مشخص شده است. این فایروال همۀ بسته‌هایی که قرار است به یک رایانه سرازیر شوند را مجاز نمی‌داند و با توجه به دستوراتی که یک کاربر رایانه برای آن تعیین کرده است، اقدام به فیلتر کردن برخی از بسته‌های اطلاعاتی می‌کند.

انواع دیوار آتش

دیوار آتش ها با توجه به ویژگی‌های مختلف به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. که مهمترین نوع این دسته بندی از نظر سخت افزاری یا نرم افزاری بودن آنها است. بر همین اساس معمولاً ما دو نوع مهم دیوار آتش سخت افزاری و دیوار آتش نرم افزاری داریم.

دیوار آتش های سخت افزاری به صورت یک وسیلۀ فیزیکی بین شبکه و رایانۀ ما قرار می‌گیرند و ورود و خروج اطلاعات را کنترل می‌کنند. اما نوع دوم یعنی نوع نرم افزاری دیوار آتش، به صورت یک نرم افزار روی رایانۀ ما یا هر نوع رایانه‌ای که به یک شبکه متصل است نصب شده و ورود و خروج اطلاعات را کنترل می‌کند.

از جملۀ دیوار آتش های نرم افزاری می‌توان به نرم افزار ESET Smart Security اشاره کرد که در این سایت شما آموزش‌های کامل به همراه ویدئوهای آموزشی نود ۳۲ را یافت خواهید کرد. اما به غیر از این برنامه، نرم افزارهای دیوار آتش بسیاری وجود دارد که توسط شرکت های مختلف امنیتی ارائه گشته است. اما مزیت ESET Smart Security در این است که در کنار دیوار آتش، به شما یک ضد ویروس یا آنتی ویروس قوی و سبکی را هم می‌دهد. پس یک بستۀ امنیتی کامل برای رایانۀ شماست.

معمولاً هر نرم افزار یا حتی سخت افزار دیوار آتش، دارای یک بخش تنظیمات است که به شما این امکان را می‌دهد دستوراتی را برای او تعیین کنید که بداند با بسته‌های مختلف اطلاعاتی به چه صورتی برخورد کند.

به عنوان مثال، شما می‌خواهید دسترسی یک نرم افزار به اینترنت را مسدود کنید. این کار با استفاده از دیوار آتش قابل انجام است. یعنی زمانی که آن برنامه خواسته باشد به اینترنت یا هر نوع شبکۀ دیگری که شما تعیین کردید، وصل شود، این دیوار آتش است که جلوی این کار را می‌گیرد.

از جمله کارهای دیگری که می‌توان با دیوار آتش کرد، بستن یا باز کردن پورت یا درگاه‌های مختلف شبکه است. با این کار می‌توانید درب‌های اضافی را ببندید و در نهایت آنها را مدیریت کنید. در هر صورت داشتن یک دیوار اتش روی رایانه‌ای که مدام به شبکه متصل است یک نیاز مبرم است. به شما توصیه می‌کنم حتماً از یک دیوار آتش خوب استفاده کنید.

البته تمامی سیستم عامل ها مثل ویندوز یا لینوکس یک دیوار آتش پیش فرض برای خود دارند که اگر هیچ نرم افزار دیوار آتش دیگری روی رایانۀ خود نصب نکرده باشید، آن دیوار آتش به صورت فعال شده در خواهد آمد. مثلاً Windows Firewall دیوار اتش پیش فرض ویندوز است که با جستجو کردن این نام در فهرست شروع ویندوز می‌توانید این بخش از تنظیمات ویندوز را باز کنید.

و آخرین نکته اینکه شما مجاز به نصب کردن چندین دیوار آتش روی رایانۀ خود نیستید. در خیلی از مواقع این کار باعث اختلال کرد کارکرد شبکۀ شما خواهد شد. البته در بیشتر اوقات به صورت خودکار یکی از دیوار آتش‌ها غیرفعال خواهد شد. امیدوارم که با این توضیحات به مفهوم دیوار آتش یا همان فایروال، پی برده باشید. موفق و سربلند باشید…