چرا باید بروی رایانه آنتی ویروس نصب کرد؟

منتشر شده در ۱۳۹۱/۰۸/۰۷ در دستۀ امنیت رایانه ۱ دیدگاه
Rate this post

چه در دنیای حقیقی و چه در دنیایی که جدیداً ساخته شده و به نام دنیای مجازی در حال استفاده از آن هستیم، امنیت حرف اول را می‌زند. شاید مثال زدن از یک نمونه حقیقی زیاد جالب نباشد، زیرا امروزه همه می‌دانند که یک منزل باید یک درب محکم همراه با قفل درست و حسابی باشد، یا خودروی شخصی باید حتماً دارای دزدگیر باشد. ولی آیا این ملاحظات هم در دنیای مجازی جایی دارد، یا خیر؟ در این نوشته به سوالی پاسخ می‌دهیم که شاید خیلی ها از خود بپرسند: چرا باید بروی رایانه آنتی ویروس نصب کرد؟

در ابتدایی که با رایانه آشنا شدم، اصلاً برام قابل هضم نبود که چرا باید به مقوله امنیتی اینقدر اهمیت داد! با خود فکر می کردم که اگر هم بلایی به سر سیستم بیاید، فوقش یک چند تا پرونده و پوشه از بین می‌رود. یا اگر هم ویندوز خراب شد، پول که نمیخاد بدم، یک ویندوز دیگه نصب می‌کنم.

این حرف کاملاً درست است، برای کسی که با رایانه جز موسیقی گوش کردن و فیلم دیدن کار دیگر انجام نمیدهد. ولی آیا برای کسی که از این راه امرار معاش می‌کند، این سخنی عقلانی است؟ این است که الان، حتی فکر کردن به این موضوع که زمانی بیاید که داده و اطلاعات روی رایانه را از دست بدهم، شبیه کابوسی است که همیشه دنبالم می‌کند.

چرا باید بروی رایانه آنتی ویروس نصب کرد؟

این داستان را تعریف کردم به این دلیل که اگر شما هم تازه دست به رایانه شده‌اید، شاید با مفاهیم امنیت رایانه زیاد دست به گریبان نباشید و راحت از کنار مساله بگذرید. ولی برای این که عمق فاجعه را از امن نبودن رایانه دریابید، مثال هایی را برایتان می‌زنم، با مثال قضیه بهتر روشن می‌شود:

مثال ۱:
شما در حال کار کردن بروی یک پرونده متنی هستید که قصد چاپ کردن آن را برای یک درس کلاسی دارید. پس از این که کار خود را بروی آن سند برای امروز به پایان می‌رسانید، رایانه تان را خاموش می‌کنید، و پس از این که فردای آن روز به سراغ محل سند ذخیره شده می روید، متوجه می شوید که سند پاک شده است. آیا این مشکل می‌توانید توسط یک ویروس انجام شده باشد؟

مثال ۲:
شما وبلاگی دارید و برای مدیریت آن زمان زیادی را صرف آن می‌کنید. حال با دانلود یک نرم افزار از اینترنت، پای یک ویروس یا تروجان را به رایانه خود باز می‌کنید. چند روز دیگر که به وبلاگ خود برای افزودن نوشته مراجعه می‌کنید، متوجه می‌شوید که وبلاگ شما با رمز عبور تعیین شده بوسیله شما دیگر باز نمی‌شود. آیا امکان دارد که نرم افزار مخربی را که ناخواسته چند روز پیش بروی رایانه خود نصب کردید، رمز عبور وبلاگ شما را به سرقت برده باشد؟

این امکان برای به سرقت بردن رمزهای عبور دیگر حساب های اینترنتی از جمله حساب بانکی هم صدق می‌کند.

مثال ۳:
پس از اینکه اتصال خود را به اینترنت برقرار کردید، از چند سایت بازدید می‌کنید، و پس از لحظاتی با کند شدن رایانه و سپس انفصال آن مواجه می‌شوید. آیا این امر می‌تواند به سبب عوامل مخرب رایانه ای که از اینترنت وارد رایانه شما شده‌اند باشد؟

مثال ۴:
بر اثر ارسال و دریافت اطلاعات مختلف با حافظه های جانبی مانند حافظه های Flash، مدام رایانه شما درگیر با عوامل مخربی است که از طریق این حافظه ها به رایانه شما وارد می شوند. پس از مدتی کارایی رایانه شما آنقدر کم می‌شود که دیگر کار کردن با آن دردسر ساز است. آیا این به دلیل آلوده شدن رایانه شما به عوامل مخاطره آمیز است؟

مثال هایی از این دست بسیار زیاد است. به همین دلیل شما با در نظر داشتن این اتفاقات ناخوش، باید همیشه حداکثر امنیت رایانه خود را به روش‌هایی که در این سایت گفته می‌شود، تامین کنید.

آنتی ویروس چکار می کند؟

تا اینجا به احتمال قوی این موضوع را قبول کرده اید، که باید بروی یک رایانه یک آنتی ویروس یا ضد ویروس خوب را نصب کرد. ولی این برنام چکار می کند؟

در درجه اول اینگونه برنامه ها باید جلوی ورود عوامل مخرب را بگیرند. این مورد همان پیشگیری قبل از درمان است که هم راحت تر است، و هم کم هزینه تر. سپس با ورود یک عامل، یک آنتی ویروس باید رایانه را پاکسازی نماید. از نظر قدرت پاکسازی نرم افزارهای امنیتی به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند، که یکی از بهترین نوع آنها برنامه امنیتی ESET Nod32 می باشد.

شما در این سایت با نحوه کار با این آنتی ویروس را به صورت کامل و همراه با نکات و تصاویر مربوطه می‌آموزید، تا بتوانید از اتفاقاتی که جلوتر به آنها اشاره شد، پیشگیری کنید. پس با ما همراه باشید.