چرا نباید دو آنتی ویروس روی رایانه نصب کرد؟

منتشر شده در ۱۳۹۱/۰۸/۱۰ در دستۀ امنیت رایانه بدون دیدگاه
Rate this post

برای انتخاب آنتی ویروس، گزینه های مختلفی پیش رو داریم. برنامه های امنیتی متفاوتی وجود دارند که در سایت ها مختلف نام و آوازه آنها را شنیده ایم و شاید هم علی رغم داشتن چنین برنامه ای بروی رایانه، ما را وسوسه به نصب آنها کنند. خیلی از افراد هم فکر می کنند که از چند برنامه امنیتی مانند آنتی ویروس استفاده کنند، امنیت بیشتری نصیب آنها خواهد شد. چیزی که در این نوشته قصد توضیح آن را داریم، این است که: چرا نباید دو آنتی ویروس روی رایانه نصب کرد؟

تمامی برنامه های امنیتی قصد محافظت از رایانه در برابر بدافزارها را دارند. ولی این برنامه های امنیتی خود به چند دسته تقسیم می‌شوند. که برای این که یک نرم افزار را برای حفاظت رایانه انتخاب کنیم، حتماً باید با این دسته بندی ها آشنا باشیم. مثلاً حتماً باید بدانید که یک آنتی ویروس چکار می‌کند و عملکرد آن با دیوار آتش چه اختلافی دارد.

چرا نباید دو آنتی ویروس روی رایانه نصب کرد

چرا نباید دو آنتی ویروس روی رایانه نصب کرد؟

ولی آیا درست است که هر چه که تعداد اینگونه نرم افزارها بروی رایانه بیشتر باشد، رایانه شما امن تر است؟ پاسخ قطعاً خیر است. خیلی از اوقات شما یک برنامه امنیتی را نصب می کنید که تمامی ابزارهای لازم را برای مدیریت امنیت رایانه شما برعهده دارد. به عنوان مثال ESET Smart Security یک بسته امنیتی حاوی تمامی ابزارهایی است که شما برای تامین امنیت رایانه خود نیاز دارید. به همین دلیل اگر شما در کنار این برنامه یک دیوار آتش دیگر را نصب کنید، حتماً با مشکل مواجه می شوید.

در همین مثال بالا، ESET Smart Security شما دارای دیوار آتش شخصی است. اگر شما یک برنامه دیوار آتش دیگری که دارای نام تجاری دیگری است را بروی رایانه خود نصب کنید، حتماً تبعات بدی دامنگیر شما خواهد شد. از این تبعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل این که معمولاً برنامه های امنیتی از منابع سخت افزاری رایانه شما به شدت استفاده می کنند، شدیداً از سرعت رایانه شما کم می کنند. پس در این صورت با مشکل مواجه شدن برنامه های مختلف امری بدیهی است.
  • خیلی از اوقات هم این گونه برنامه های مشابه باعث عدم کارکرد صحیح همدیگر می شوند. شاید بشود گفت که برنامه های امنیتی چشم دیدن رقیب خود را ندارند. به علاوه سامانه های مشابهی که در هر دو یا چند تای این برنامه ها وجود دارد، طبیعی است که با هم تداخل داشته باشند. مثلاً دو تا آنتی ویروس بروی رایانه شما قصد حذف کردن یک پرونده و انتقال آن به قرنطینه را دارند، حالا به نظر شما چه اتفاقی رخ می دهد؟
  • هر آنتی ویروس احتیاج به رسیدگی و دانستن نکات فنی آن دارد. اگر شما ندانید که یک آنتی ویروس چگونه کار می کند و تنظیمات آن برای بهینه کردن کارکرد آن چگونه انجام می شود، مطمئن باشید که نمی توانید از آن برنامه امنیتی به نحو احسن استفاده کنید. به همین دلیل با نصب چند آنتی ویروس باید توجه بیشتری به این قسمت ها داشته باشید. مثلاً بروزرسانی هر آنتی ویروس دردسر های خاص خود را دارد. از این حیث که برنامه های امنیتی بدون در نظر کردن قابلیت بروزرسانی آنها چندان کارایی ندارند، شاید کار شما تقریباً مشکل ساز شود.

در هر حال باید این نکات و نکات دیگری را مد نظر قرار داده، و از نصب چندین برنامه امنیتی خودداری کنید. منظور از برنامه امنیتی، نرم افزارهایی است که کارکردی مختلف دارند. مثلاً شاید شما خواسته باشید یک دیوار آتش از یک شرکت نصب کنید، ولی در کنار آن از یک آنتی ویروس دیگر بهره ببرید. اگر از دو فناوری مختلف کنار هم استفاده کنید، هیچ مشکلی پیش نمی آید. فقط نباید کارکرد هر کدام دقیقاً شبیه هم باشد.

ولی امروزه بسته های امنیتی کاملی عرضه شده است که کار چندین برنامه امنیتی خرد را انجام می‌دهند که یکی از آنها همین ESET Smart Security است. با این نصب این برنامه و تنظیم کردن دقیق تنظیمات آن می توان مطمئن شد که اطلاعات شما تا حدی کثیری در امان است.