چرا آنتی ویروس به تنهایی کافی نیست؟

منتشر شده در ۱۳۹۱/۰۹/۰۳ در دستۀ امنیت رایانه بدون دیدگاه
Rate this post

بسیاری از افرادی که به فکر امنیت رایانه خود هستند، بارها شده است که از خود بپرسند که “آیا یک آنتی ویروس به تنهایی کافی است؟” البته پاسخ به این سوال به تعریف ما از آنتی ویروس هم بستگی دارد. اگر به یک مجموعه کامل ابزارهای امنیتی هم آنتی ویروس می‌گویید، شاید شما نیاز به چیز دیگری نداشته باشید. ولی اگر فقط یک نرم افزار ضدویروس یا Antivirus را بروی رایانه داشته باشید، این کافی نیست و باید از نرم افزارهای امنیتی دیگر مانند دیوار آتش هم استفاده کنید.

ضد ویروس ها برنامه های هستند که عموماً برای یافتن یک عامل مخرب باید کلید شناسایی آن را در پایگاه داده خود داشته باشند. به این ترتیب زمانی که یک پرونده را پویش می‌کنند، به پایگاه داده خود مراجعه کرده و با آنها مطابقت می‌دهند و سپس اگر آن را مخرب تشخیص دادند، آن پرونده را سریعاً منهدم می‌کنند. این طرز کار عمومی یک آنتی ویروس یا ضدویروس بود.

پس برنامه ضدویروس شما، فقط شما را در برابر عوامل و کدهای مخرب شناخته شده محافظت می‌کند. ولی آیا در برابر تهدیدات امنیتی از جانب شبکه ها هم تدابیری دارد، یا خیر؟ چون می‌دانیم که از طریق شبکه ها هم می‌توان به رایانه های دیگر یا حتی راه دور حمله کرد و اطلاعات آن را مورد هجوم قرار داد. و اگر آن اطلاعات، اطلاعاتی نظیر شماره رمز حساب بانکی شما باید، چه؟ اینجاست که یک آنتی ویروس به تنهایی از پس این کار بر نمی‌آید.

چرا آنتی ویروس به تنها کافی نیست

چرا آنتی ویروس به تنها کافی نیست؟

در کل روزانه راه های حمله و نفوذ جدیدی پیدا می‌شوند که برای هر کدام باید ابزارهای خاص مقابله با آن وجود داشته باشد. که همینک برای هر کدام نرم افزار امنیتی خاص خود وجود دارد. مثلاً برنامه هایی که به نام Anti Malware شناخته می‌شوند، فقط مخصوص حفاظت رایانه در برابر عوامل جاسوس افزار هستند. یا AntiAdware فقط جهت جلوگیری از وجود تبلیغ افزارها به رایانه کاربرد دارند.

ولی در این بین برنامه هایی هستند که کار را برای ما راحتتر می‌کنند. یعنی چندین ابزار را درون خود شامل می‌شوند. به عنوان مثال برنامه امنیتی ESET Smart Security یک برنامه امنیتی کامل است که تمامی ابزارهای مطمئن کننده را در خود گنجانده است. حتی یک دیوار آتش بسیار پیشرفته ای را هم شامل می‌شود که علاوه بر پیشرفته بودن، کار کردن با آن بسیار ساده و راحت است. بخش های ضد هرزنامه، ضد جاسوس افزار، ضد ویروس، ضد تبلیغ افزار و … هم از دیگر قسمت های مهم این برنامه است که برای خود تنظیمات اختصاصی را دارد.

پس در مواقعی که با چنین برنامه های کاملی روبروی می‌شوید و به آنها آنتی ویروس اطلاق می‌گردد، شما نیاز به نصب هیچ گونه برنامه کمکی ندارید. ولی اگر همین جا از برنامه Nod32 Antivirus استفاده کنید، به دلیل این که این نسخه از محصولات امنیتی شرکت ESET فاقد دیوار آتش یا Firewall است، شما یا باید از دیوار آتش خود ویندوز استفاده کنید و یا باید یک نسخه از برنامه دیوار آتش را روی رایانه خود نصب کنید.

پس تا اینجای کار حتماً دریافتید که چرا آنتی ویروس به تنهایی کافی نیست، و این به این دلیل بود که ما با عوامل تهدیدزای مختلفی طرف هستیم، نه یک نوع.